Den kanadiske jakkesuksessen
Hvordan det startet - Mackage -
Mackage ble lansert av Eran Elfassy i 1999, etter at han først startet med å designe skinnjakker i sin brors sitt selskap. En kolleksjon som ble veldig godt mottatt. To år senere ble hans barndomsvenn Elisa Dahan en del av Mackage, de har alltid hatt en drøm om å jobbe og utvikle noe sammen. Dette ble starten på utviklingen av Mackage til det, det er i dag. Fra å starte med å designe og produsere skinnjakker, gikk veien videre til ull- jakker og frakker og til dun; alt med signatur lærdetaljer. På den tiden så duoen at det manglet noe i jakke markedet; ull frakker og dunjakker kom ofte med for stor og boksete passform, det ble fokusert kun på funksjonalitet og for lite på mote. En suksessfaktor for Mackage var å kombinere dette, med en fin balanse mellom funksjon, mote og krydret med detaljer.
Inspirasjon ble hentet fra reiser verden rundt. Det å få se forskjellige kulturer og steder, spesielt "streetstyle" - har vært en stor inspirasjon. Duoen sier selv at å sitte på en benk i byene de besøker og observere den forskjellige stilen i gatene har gitt mye tilbake i form av å utvikle deres egne produkter. Utviklingen har også vært enorm siden oppstart, duoen startet Mackage som 19-åringer og har lært mye på veien dit de er i dag. Denne kunnskapen videreføres inn mot utvikling og forbedring av kolleksjonene for hver sesong.
Veien videre
Utvidelse av Mackage til nye markeder har vært tålmodig men bestemt. Hovedfokus utover Kanada har vært USA. Deres butikk i New York ble åpnet for 12 år siden, men de ventet til 2018 før deres andre butikk i USA ble åpnet i Chicago. Det er blitt favorisert en sakte men sikker økning, med fokus på å etablere seg i Kanada først før ekspandering til nye markeder. Dette har vist seg å være en god strategi og Mackage er i gang med - som andre kanadiske jakkemerker før dem; en storsatsing på verdensbasis. En økning av tilstedeværelse i butikker spesielt i Europa og Asia og på nett, vil øke kjennskapen til merke betraktelig og Mackage er definitivt et merke å følge med på fremover. Vi har også lagt merke til en økning av eksponering for Mackage i mediabildet og blant kjente personer, noe som har gitt en ekstra effekt.
Mackage har en klar forpliktelse til bærekraftig utvikling og det er en integrert del av deres verdier. Dette innebærer:
- OEKO-TEX Sertifisert - Hvert eneste del av jakkene er testet for om det er blitt brukt miljøskadelige stoffer.
- RDS Sertifisert - Responsible Down Standard, bærekraftig og sporbar dun.
- LWG Gold Sertifisert - Bærekraftig og sporbar lærkvaliteter.
- GRS Recycled Fabric - Alt av resirkulert materiale brukt av Mackage er verifisert av en frittstående organisasjon.
- BSCI Sertifisert - Sikrer humanitære rettigheter for alle som jobber på Mackage sine fabrikker.
Mackage planlegger å fase ut pels fra september 2021.
Phrase & Mackage
Utvalget i kolleksjonene er bredt, selv for forskjellig klima og sesonger. Skinn og ull er fremdeles en del av kolleksjonene, hos Phrase har vi valgt å fokusere på dun. Det er en innovativ følelse rundt jakkene, som kommer frem ved: bruk av super myke nylon kvaliteter, som gjør jakkene en drøm å ha på. Såkalt "nano" dun som er veldig lett i vekt og sertifisert bærekraftig. High-tech overflater for vanntett og pustende effekt. I tillegg gjør detaljene mye for designet: lærdetaljer gjør at jakkene skiller seg ut, med smarte løsninger som hette visir og avtagbar hals for å isolere/slippe ut varme og moteriktig passform.
Vi velger å fremheve en "lightweight" dunjakke modell som heter Vic, som du vil finne hos Phrase i høst/vinter kolleksjonen. Et virkelig ultimat helårs plagg i våre øyne. Vi vil også ha et utvalg av parka og vest fra Mackage i vårt sortiment.